Škoda Rapid

Napsal Luděk Gühl (») v pondělí 5. 9. 2016 v kategorii Zkušenosti s auty, přečteno: 925×
rapid-spaceback-gallery-03-201307150820.jpg

Škodu Rapid, nejočekávanější novinku roku 2012, jsem poprvé řídil už rok předtím, v rámci svého pobytu ve vývojovém centru firmy Škoda Auto. Jednolo se o bílý prototyp liftbacku a samozřejmě jsem s ním nejel na veřejné komunikaci. Tehdy jsem musel velmi přimhouřit oči, jelikož i interiér byl teprve ve fázi vývoje a neměl na tvrdých plastech ani dezén, místy byl přelepený stříbrnou izolepou a obsahoval tlačítka, jejichž funkce a design se do sériové výroby ještě změnila. Ale co se týká materiálů,motorů a techniky mi nic nevadilo, všichni jsme totiž věděli, že má jít o konkurenci Renaultu Thalia, Dacie Logan a ostatních levných, ale velkých aut. A tam se technikou nijak nehýří. Tedy ani Rapid s levnými, strohými plasty, podvozkem z Fabie (ano, zadní náprava ze staré Octavie, ale v principu stejná), s tříválcovým motorem v základu, starou, prakticky recyklovanu elektronikou ze starých aut a s co nejlevnějším zpracováním, kde co největší počet šroubů je nahrazen nedemontovatelnými klipy, nebyl výjimkou. Když jsem poprvé viděl Rapid ve verzi Spaceback, jednalo se hned o verzi s takzvaným Black paketem. Byl bílý, měl skleněnou střechu, dlouhé zadní sklo, zasahující až do čela kufru a zatmavené zadní světlomety. Tehdy jsem řekl, že je to jedno z nejhezčích aut, které kdy Škoda Auto vyrobila. Tehdy jsem se ale s ním svézt nemohl. Ale stejně, jako jeho většího brášku jsme ho brali jako jakousi větší verzi Fabie. 

Na jaře roku 2012 spustila Škoda masivní reklamní kampaň na nový vůz nové třídy. V jednu chvíli jsem měl pocit, že když otevři mikrovlnou troubu, bude v ní Rapid. Celá republika natěšeně vyčkávala chvíli, až se Rapid ukáže. A on se ukázal. A všichni zjistili, že už ho dávno viděli jakožto studii MissionL. Takže překvapení se nekonalo. Tedy vlastně konalo. Bohužel. Někdo u tohoto auta, jehož zadání bylo postavit levné, velké auto, nasadil cenu 300 000 Kč za tříválcový motor, čtyři sedačky a volant. Ne, to se opravdu nepovedlo. Pak jsem se ještě dozvěděl, že Rapid je dle vyjádření škodováckého margetingu auto nižší střední třídy a je to takový český Golf. A tím si dle mého začala škodovka řezat větev pod nohama. Počáteční problémy s prodeji a nelichotivé srovnávací testy zahraničních periodik nakonec donutili firmu Rapid zlevnit a to o nějakých 40 tisíc, což byla téměř šestina ceny. Co se srovnávacích testů týká, vytrhl škodovce trn z paty až koncern PSA, který se postaral Rapidu o skutečnou, nikoliv vysněnou konkurenci. Peugeot 301 a Citroën C-Elysée byly pro Rapid jako živá voda. Ani jeden vůz nebyl tak levný, jako Dacia, ale ani tak drahý jako běžná nižší střední třída. Prostě něco mezi tak, jako Rapid. Navíc to byly sedany, což bylo všude napadáno a Rapid mohl ukázat svůj dokonalý přístup do kufru (na úkor pevnosti karoserie, ale kdo by to řešil, že?).

Rapid po těchto počátečních eskapádách prošel několika malými vylepšeními, které ale kvituji s povděkem. První přišlo na řadu ozdobné obložení přístrojové desky, které zakrylo její strohost a lacinost. Posléze se do Rapidu nastěhovaly nevější prvky výbavy a motory ze současných aut a naopak se odporoučel na věčnost onen tříválec. 

Rapid Spaceback, bohužel s dieselem 1,6 66kW, jsme dostali do oddělení, jako střediskové auto. Měl už jakousi plastovou lesklou lištu na přístrojové desce, ale jinak to byl ten původní, před vylepšeními. Najel jsem s ním pár set kilometrů, tak snad mohu alespoň něco zhodnotit. Jízdně je to naprosto klasická Fábie. Na mokru moc nedrží, člověk musí velmi citlivě pracovat s plynem, protože nedotáčivý smyk čeká za rohem. Zadní náprava z Octavie je trochu tužší, což přispívá tomu, že se auto nekýve ze strany na stranu, ale také k tomu, že cítíte každý kanál, který silničáři zapomněli zarovnat s úrovní vozovky. Dieselový motor nepřekypoval živostí. Po sešlápnutí plynu jste si mohli v klidu vychutnat doušek čaje, než se auto dalo do pohybu. Kvalty sice v kulise ředící páky, umístěné někte u kotníků, padaly hezky přesně, ale po tak dlouhých drahách, že při řazení pětky jste nutně museli osahávat spolujezdci stehno. Před řadicí pákou se také nachází držák kelímku, ze kterého se při zařazených lichých stupních stává nedobytný hrad. Možná by škodovka mohla jako příslušenství nabízet dlouhé brčko, aby řidiči Rapidu nebyli na svých cestách dehydrovaní. Sedačky byly asi jako kancelářská židle. Prý anatomicky tvarované, ale vhodnou polohu v nich nenajdete. A ještě není těžké vás z nich v zatáčce vyklepat. U loketní opěrky si musíte vybrat, zda se chcete opírat a nebo řadit, obojí je takřka nemožné (au, ta brňavka mě bolí, jen si na to vzpomenu). Jinak vzadu je dost místa i na nohy, a kufr je dostačující, ať už má litrů kolik chce. Občas něco skřípne, něco zaklepe, ale to dělají i mnohem dražší auta. Jo a málem bych zapomněl na to, že má v nádrži škrabku, což je povinný údaj škodovek poslední doby. Co se techniky, pohodlí, výbav a jízdy týká, je to naprosto klasický, solidní zástupce kategorie malých vozů, který by bohužel chtěl patřit výše. Můj názor ale je, že na základě takové techniky už lepší auto udělat nejde. Při výrobě Rapidu se měří na desetiny milimetru jednotlivé spáry na karoserii, řeší se lícování panelů v interiéru a hladí se, jestli veškeré FAD spoje (takový ten gumový sajrajt, co je pod lakem a o kterém většina lidí neví) je pečlivě rozetřen do ztracena. Prostě věci, které nezajímají ani ty, co kupují auto za milion, natož ty, kteří jsou rádi, že svou starou,rezavou Falicii konečně vyměnili a pořídili si první nové auto v životě. Dle mého by rapid byl o hodně lepším autem, kdyby byl o trochu horší a odpustil si manýry větších aut. Na levném autě není nic špatného, pokud se jeho lacinost nesnažíte zakrývat a samozřejmě k tomu všemu přidáte i odpovídající cenu.

Nemohu se prostě zbavit dojmu, že si jednoduše v projektu Rapid neporozumněl vývoj s marketingem. Vývoj vyvíjel jakéhosi nástupce kdysi vysmívané Fabie sedan, který bude levný, velký, pro nemajetné lidi nebo východní trhy, marketing chtěl auto, které bude klasický hatchback nižší střední třídy, srovnatelný s konkurencí, aby mohl nasadit Octavii cenově výš. A tohle z toho vzniklo. je to auto, které nějak neví, kam patří a postupnými krůčky se snaží smazat tuto svojí schizofrenii. 

Hodnocení:     nejlepší   1 2 3 4 5   odpad

Komentáře

Šimon z IP 81.200.57.*** | 28.12.2020 22:02
Také mám Rapida, super auto. Dříve jsem měl feldu, ale už by neprošla technickou, tak jsem se obrátil na výkup aut v Praze zahotove.cz/ a prodal jsem jí.


Nový komentář

Téma:
Jméno:
Notif. e-mail *:
Komentář:
[*1*] [*2*] [*3*] [*4*] [*5*] [*6*] [*7*] [*8*] [*9*] [*10*] [*11*] [*12*] [*13*] [*14*] [*15*] [*16*] [*17*] [*18*] [*19*] [*20*] [*21*] [*22*] [*23*] [*24*] [*25*] [*26*] [*27*] [*28*] [*29*] [*30*] [*31*] [*32*] [*33*] [*34*] [*35*] [*36*] [*37*] [*38*] [*39*] [*40*] [*41*] [*42*] [*43*] [*44*] [*45*] [*46*] [*47*] [*48*] [*49*] [*50*]   [b] [obr]
Odpovězte prosím číslicemi: Součet čísel devět a čtyři